FASTE OG MINDFULNESS KURSUS 

Onsdag d. 9. oktober kl. 16.30 – fredag d. 11. oktober kl. 13.00  2019

Tilmelding : 27428030 eller mail: ergotegn@gmail.com 

Hvad siger de tidligere kursister

Jytte: Dejlige omgivelser, gode gåture – både i flok og alene. Mange rigtig gode indput også fra medfastere.”

Jette: ”For mig har der været en god balance i kursets opbygning – og måden det er afholdt på.”

Gitte: ” Meget spændende og brugbar inspiration.”

AT FASTE:

At faste er at komme på en rejse i din krops indre. Vi giver vores krop og sind en pause og styrker vores organismes selvhelbredende kræfter.  Du hjælper kroppen til at hvile ved ikke at skulle bruge energi på fordøjelse. Din krop begynder at afgifte og sende gamle gifte ud af systemet.

Vi hjælper din krop til din indre rejse ved at give koldpressede økologiske råsafter, ernæringsterapi, fordybelse ved kropsbehandlinger, mindfulness og masser af blid bevægelse i natur med frisk luft.

Du giver dig selv mulighed for et pusterum, hvor du kan følge dine egne behov og impulser, med ro og fordybelse i egen krop og sjæl – et fristed – fri for hverdagens tumult!

Ikke at spise i en uge påvirker vores sind. Vi kan åbne for nogle dybere, måske gemte eller fortrængte følelser. Samt en oplevelse af hvem vi egentlig er, når vi ikke fylder vores tid ud med daglige aktiviteter omkring mad, vin-drikning, chokolade-spisning osv. De fleste af os spiser ind i mellem for at lægge låg på følelsesmæssigt ubehag, det vil vi også mærke og undersøge.

Faste kan åbne for dybere indsigter omkring hvordan vi allerhelst vil leve vores liv. Dét at skifte fast føde ud med frisklavede plante juicer kan åbne for nye visioner, og kan gøre sanserne og hjernen mere skarp og hjælpe os med at skære ind til benet og indse hvad vi gerne vil slippe og beholde!

Mindfulness:

På kurset vil Mindfulness være en del af indholdet. Du vil blive guidet i Mindfulness øvelser og mindful moving,  som blidt hjælper dig til at være med din krops og sinds processer  undervejs. Bevægelse og stræk er en vigtig del af dagene, for at holde kroppen naturligt igang. Der vil være små oplæg om begreberne bag mindfulness, så du får viden om hvordan det kan bruges i hverdagen, til at styrke accept og selvomsorg overfor dig selv og dit liv.

Mindfulness meditation kan hjælpe dig til at rumme de forskellige følelser, tanker og kropsfornemmelser, som kan opstå under en faste. Oftest vil du opleve både træthed, og forskellige signaler fra kroppen, samt efterhånden mere klarhed og lethed i sindet, i løbet af dagene. Mindfulness meditation kan være en støtte til at acceptere og være med disse processer, uden at skulle gøre andet end at følge dig selv, og betragte det der sker i krop og sind.

Der vil være perioder med stilhed, hvor du sammen med de øvrige deltagere får et pusterum til dig selv. Lige som ligesom fasten er “stilhed” og udrensning for kroppen, er perioder med stilhed og væren det for sindet.

Der vil være mulighed for at deltage i fælles stilleture i området, hvor vi går sammen i stilhed, og bliver guidet i små nærværs og sanse øvelser i naturen, som øger fokus på krop og sanser. At være i naturen er i sig selv åbnende for sanserne, og virker opladende og styrker immunforsvaret, ligesom det nedsætter ens stress niveau.

Der vil også blive tilbudt mindful yoga øvelser, for at bevæge kroppen, og få øget flow. Det vil være morgen og aften.

Se mere her:

Jesus, Buddha, Hildegard von Bingen, Rudolf Steiner, Frans af Assisi, indianere og mange andre folkeslag har gennem tiderne fastet og vandret i ensomhed. Fasten havde ofte et spirituelt og religiøst øjemed, og udsprang af et ønske om at komme tættere til det guddommeligt eller få en vision der var vigtig at dele med stammen, når man kom tilbage.

 

De første 1-2 dage er man ind i mellem sulten, småtræt og småirritabel.

Dette afhjælpes af Yoga stræk, bevægelse i naturen, ernæringsterapi og mindfulness meditationer.

Det samme gør vores indtag af farverige friske nypressede grøntsags juicer, urtete, citron, ingefær, vand. Samt søvn, nogle har brug for at sove mere end de plejer de første 1-2 dage

På 3. dagen kan nogle få lidt hovedpine og træthed, her hjælper ernæringsterapi der tilpasses hver enkelt med urteteer, tilskud af vitaminer/mineraler, yoga og anden blid bevægelse, gåture i naturen og hvile bringer dig også igennem.

Det kan være en indadvendt dag, hvor det er rart bare at være alene i perioder, der er mulighed for at trække sig til alene-tid hele tiden.

På 4. dagen får de fleste øget energi:

  • Kroppen nyder at få en tiltrængt pause, uden at skulle bruge energi på at fordøje. De fleste bliver overraskede over hvor meget energi fordøjelse faktisk kræver, og det mærker vi først når vi faster.
  • Det hvide i dine øjne er blevet hvidere, din hud bliver mere ren og glat.
  • Nogle oplever dybere meditationer.
  • De fleste kan mærke at leddene bliver blødere og mere bevægelige dag for dag.
  • Du kan få stor lyst til at bruge kroppen og være mere i natur og frisk luft. Vi har masser natur og frisk luft lige udenfor døren
  • Nogle oplever at søvnbehovet bliver mindre end normalt.
  • Tankerne bliver klarere, mere jordforbundne og præcise. Vi kan af og til se os selv og verden fra et andet perspektiv og tage gode beslutninger for vores liv.

En del af de symptomer vi oplever som dagligdags skavanker eller egentlige sygdomme kan skyldes for meget syre i kroppen. Kroppen bliver mere basisk ved faste.

UNDER FASTEN SKAL VI INDTAGE:

  • Skønne farverige økologiske friske juicer. Nænsomt lavet på en slowjoucer af grøntsager, vilde urter, frisk ingefær eller gurkemeje. Tilsat enkelte frugter, max 10- 15%, det nuancerer smagen, men vi ønsker ikke at stresser blodsukkeret.
  • Aftensupper simret på grøntsager og urter og herefter siet, så du kan drikke den mineralholdige basedannende suppekraft.
  • Mælkesyregæret mælkebøttesaft, der også indeholder bitterstoffer der stimulerer galde, lever og nyrer.
  • Mulighed for selv-administrerede tarm skylninger med ca. 1,5 l lunkent vand som renser og beroliger tarmen.
  • Masser af vand, gerne med citronsaft eller teer af urter eller ingefær.
  • Ved behov ernæringsterapeutiske urter, mineraler eller vitaminer, vi tjekker hvornår kroppen går på fedtforbrænding med urin stix.

FORBEREDELSE TIL FASTEN

Opstartsmøde 

På opstartsmødet taler vi om, hvordan du skal starte op før fasten – vi gennemgår hvad der er dine personlige problemstillinger.

14 dage før

Slut eller skær ned for stimulanser som alkohol, røg, kaffe/sort the, slik og sukker. De er kraftigt syredannende, og de giver dig på forskellige måder et energikick, men kan virke vanedannende, og gøre dig træt eller nedstemt efter det hurtige energisus. Skær ned for eller drop al ”mad” med E-numre i og andre tilsætningsstoffer i – spis gerne økologisk. Det samme gælder dåsemad og fast food, du ikke ved hvordan er fremstillet.

Spis grønt og sundt, spirer, bønner og nødder, frø, kerner og vand.

Drik gerne dagligt mælkebøttesaft fra Herrensmark. Det stimulerer lever og nyre, gir dig en daglig opstrammer, er basedannende og opbygger en sund tarmflora. Det er li så surt og bittert, som det er sundt  Følg anvisningen på pakken. Bliver udleveret på opstartsmødet.

5-7 dage før

Spis ikke eller reducer alle former for landdyr og vanddyr, dvs kød, fisk og æg. Det samme gælder al hvid mad, dvs hvidt brød, hvid pasta, hvide ris, og sunde kager og sundt slik. Spis allermest og flest grøntsager, rå eller let dampede, med citronsaft eller æbleeddike og en god olie. Spis også alle de spirer, krydderurter og/eller ukrudt som du orker. Dressing af fx hørfrøolie, æbleeddike eller citronsaft, fintrevet ingefær og pressede hvidløg er både smagfuld og nærende.

Reducér eller drop mælkeprodukter og oste. Reducér eller drop brød og salt. Lidt grød er ok. Brune ris og kartofter er også ok. Det samme er majs og grønne ærter. Nødder og mandler er ok, men skær ned på mængden. Grøntsager, spirer og urter skal fylde mindst 80% af din tallerken. Kartofler, brune ris, nødder og brød er ikke grøntsager. Undgå at spise mere end et stk frugt dagligt. Indtag gerne mælkebøttesaft, knuste hørfrø, urtete og vand.

3 dage før

Spis rå og let dampede grøntsager, ukrudt, urter, spirer. Kun et stk frugt dagligt. Gør portionerne en anelse mindre, svarende til 80 % af hvad du ellers ville indtage. Så vænner din mave sig til ikke at være propfuld. Ingen mælkeprodukter. Ingen salt. Indtag gerne mælkebøttesaft, knuste hørfrø, urtete og vand.

Efter fasten

Optrapningsperioden taler vi om på selve faste kurset.

Dine tarme er næsten som en nyfødts efter de 5 dages faste, delikate og med en større og renere overflade. Det betyder større mulighed for at optage mere næring og energi fra det du begynder at spise. Du vil formentlig opleve at din smagssans bliver forstærket.

Du kan evt teste dig selv for om du kan tåle den mad du plejer at spise – vi lærer dig hvordan på kurset. Nogle bruger fasten til at undersøge hvad de fremover ønsker at ændre i fht spisevaner.

Det kommer næsten af sig selv. Mange får lyst til at passe godt på kroppen, nu du oplever hvor godt der er at være i den.

PRAKTISK

Vi er sammen midt i Geopark Odsherred i Høve.

Vi hygger, drikker juicer, laver daglig morgen mindful moving, fælles meditationer, får kropsbehandlinger, går ture i skov og ved strand – både fælles og på egen hånd.

Der vil hver dag være tid til stilhed og fordybelse i egen proces.

Huset har havudsigt fra fællesstuen, to fælles badeværelser og 5 minutters gang til skoven.

Du bor på 2- personers værelse – dog mulighed for tilkøb af enkeltværelse.

MEDBRING

Tøj der er behageligt at være og bevæge dig i.

Gode vandrestøvler eller vandresko.

Yogamåtte og meditationspude – hvis du har ellers kan du låne.

Badetøj og håndklæder – hvis du vil vinterbade.

Regntøj – det er jo Danmark

Pris: 3900 kr. – mulighed for at betale i 2 rater a 1950 kr.

 Behandlere du møder hver dag ved fasten samt til opstarts- og afslutnings-mødet:

Dorthe Knudsen: Ernæringsterapeut, sygeplejerske, Nada øreakupunktør, lærer, BARS terapeut og reiki healer.

Se mere på: www.det-sansende -menneske.dk

Karen Beatrice Collin: Ergoterapeut, mindfulnessinstruktør, Nada øreakupunktør samt laver sanseprofiler.